Začalo to jedným nápadom. Dnes má náš tím 40 ľudí a vyrába výživové doplnky pre firmy z rôznych kútov Európy. Nedávno sme oslávili 5. výročie, čo bola skvelá príležitosť na rozhovor s naším riaditeľom Martinom Gunišom. Spolu sme sa pozreli na to, ako sa firma za ten čas vyvíjala, čo dôležité sa udialo a čo môžeme očakávať od budúcnosti.
Pamätáš sa, ako to vtedy pred piatimi rokmi celé začalo?
Začalo to vtedy, keď sme chodili s kamarátom do posilky a najskôr začali predávať výživové doplnky. Firmu sa nám ale nepodarilo dobre rozbehnúť. Vtedy za mnou prišiel otec, ktorý mal vlastnú firmu, a navrhol, aby sme výživové doplnky začali vyrábať. O výrobe sme nevedeli nič, no rozhodli sme sa to vyskúšať.
Keďže otec v rámci svojej firmy ponúkal ako doplnkový produkt kolagén, bol to aj náš prvý produkt. Nasledovala prvotná investícia a následne hľadanie obchodných partnerov v rámci Slovenska, ktorí nemali v ponuke kolagén.
Asi rok po založení firmy sme spustili prvý web, kde sme začali robiť reklamu aj do zahraničia. Vďaka tomu sme postupne získavali zákazníkov aj mimo slovenský trh.
Boli za ten čas nejaké dôležité míľniky?
Veľkým míľnikom pre nás bolo presťahovanie do nových priestorov. Určite to bolo tiež prijímanie prvých zamestnancov, pretože ja sám som dovtedy zamestnancov nikdy nemal. Samozrejme, dôležitým míľnikom bola aj expanzia na zahraničný trh. V tomto roku to zas bude presun do novej haly.
Aké výzvy ste museli zvládnuť?
Na začiatku bola najväčšia výzva to, že sme sa museli naučiť všetko o výrobe výživových doplnkov – ako fungujú stroje či aký je proces výroby. Museli sme si naštudovať legislatívu a normy, teda čo je povolené a čo nie. Bolo to napríklad to, aké informácie musia byť uvedené na etikete či ako môžeme kombinovať ingrediencie. Ťažké bolo tiež nájsť prvotných dodávateľov surovín.
GreenPharm je rodinná firma. Čo pre teba znamenajú zamestnanci?
Zamestnancov vnímame ako jednotlivcov, nie ako výrobné jednotky. Snažíme sa, aby mali príjemné pracovné prostredie, aby sa im dobre pracovalo a aby sa u nás vo firme cítili dobre. A podľa spätnej väzby od nich sa nám to aj darí.
Ako sa zmenila za 5 rokov oblasť výživových doplnkov?
Od začiatku sme sa venovali kolagénu a ten trend stále pretrváva. Rovnako je záujem o práškové výživové doplnky, no v posledných dvoch rokoch pribúdajú dopyty na výživové doplnky v kapsulovej forme.
Zákazníci sa tiež viac zaujímajú o obaly produktov. Pred piatimi rokmi im neprekážalo, že je produkt zabalený v plastovej dóze. Dnes je pre nich dôležité to, či sa dá obal recyklovať. Trend udržateľnosti sa teda dostáva aj medzi výživové doplnky.
Aké sú tvoje plány vo firme do budúcnosti?
Po presťahovaní do nových priestorov v tomto roku plánujeme zavedenie novej výroby – napríklad tekutých výživových doplnkov, ktoré zatiaľ nemáme v ponuke. Z dlhodobého hľadiska prichádzajú do úvahy aj farmaceutické výrobky.
Čo pre teba znamená toto výročie?
Nikdy som nečakal, že po piatich rokoch budeme tam, kde sme teraz. Je to odrazom toho, ako pristupujeme k firme, zamestnancom, zákazníkom a podnikaniu. Naozaj som ale nečakal, že sa za taký krátky čas dostaneme tak ďaleko. Je to pre mňa veľký pokrok a dúfam, že to tak pôjde aj naďalej.