Ako sa mení zdravie a wellness?

Spotrebitelia berú svoje zdravie a wellness čoraz vážnejšie. Chodia do posilňovne, používajú mindfulness aplikácie, kupujú si fitness náramky a hodinky a užívajú doplnky výživy. Vďaka tomu všetkému sa wellness stáva súčasťou ich každodenného života. Aké sú kľúčové trendy v tomto odvetví? Ako sa mení? A ako môžete vy ako firma predávajúca výživové doplnky pod vlastnou značkou, zabezpečiť, aby vaše výrobky spĺňali potreby zákazníkov?

ZDRAVIE A WELLNESS Z GLOBÁLNEHO HĽADISKA

Pandémia COVID-19 zmenila takmer všetky aspekty nášho života a upriamila väčšiu pozornosť na zdravie. Z údajov spoločnosti McKinsey & Company vyplýva, že pre približne 50 % amerických spotrebiteľov bola telesná a duševná pohoda v roku 2022 najvyššou prioritou v ich každodennom živote, pričom v roku 2020 to bolo 42 %.

Spoločnosť odhaduje hodnotu globálneho trhu s wellness na viac ako 1,5 bilióna dolárov s ročným rastom 5 až 10 %.

Správa z roku 2022 „The Global Wellness Economy: Country Rankings“ (Globálna wellness ekonomika: rebríček krajín) od Global Wellness Institute sa ukázala, že výdavky na wellness na obyvateľa sú najvyššie v Severnej Amerike (3567 $) a v Európe (1236 $). Švajčiarsko, Island, Spojené štáty, Rakúsko a Nórsko patria medzi top 5 krajín, kde ľudia míňajú na wellness najviac.

Pandémia prispela k rastu mnohých odvetví. Podľa jej správy z roku 2021 „The Global Wellness Economy: Looking Beyond COVID“ (Globálna wellness ekonomika: za hranicami COVIDu) patria medzi odvetvia, ktoré rástli počas pandémie (2019 – 2020):

  • Duševná pohoda (+7,2 %), keďže spotrebitelia vyhľadávali produkty (napr. príslušenstvo na meditáciu, pomôcky proti stresu, výživové doplnky na podporu mozgu) a služby (napr. meditácia či relaxačné aktivity), ktoré im pomáhali zvládať stres, ktorému čelili 
  • Zdravá strava, výživa a chudnutie (+3,6 %), keďže spotrebitelia hľadali potraviny a nápoje, vitamíny a výživové doplnky, ktoré podľa nich posilňovali ich imunitu
  • Fitness technológie (+29,1 %), keďže spotrebitelia presunuli svoje výdavky na cvičenie prostredníctvom digitálnych platforiem (streamovanie a aplikácie)
Staráme sa o zdravie zamestnancov

SÚČASNÉ A BUDÚCE TRENDY

Trendy, ktoré sa objavili počas pandémie, pretrvajú aj v roku 2023 a nasledujúcom období. Samozrejme, dochádza aj k zmenám v správaní spotrebiteľov.

DUŠEVNÉ ZDRAVIE V CENTRE POZORNOSTI

Tento trend sa začal dostávať do popredia počas pandémie COVID, keď si spotrebitelia začali uvedomovať, že zdravie nie je len o starostlivosti o telo. Je to tak aj v súčasnosti. Podľa prieskumu Ipsos Global Trends 2023 až 80 % spotrebiteľov na celom svete súhlasí s tým, že sa musia viac starať o svoju duševnú pohodu. Z údajov tiež vyplýva, že duševné zdravie je výzvou najmä pre mladú populáciu. 

Zatiaľ čo približne 40 % respondentov mladších ako 35 rokov rozhodne súhlasí s tým, že musia robiť viac pre svoju duševnú pohodu, spomedzi tých vo veku 55 – 74 rokov to tvrdí len 24 %. Prehlbujúca sa kríza duševného zdravia, starnutie populácie a systematická nerovnosť v oblasti zdravia patria medzi problémy makroúrovne, ktoré ovplyvňujú tento trend.

Zároveň 86 % spotrebiteľov súhlasí s tým, že musia robiť viac pre svoje fyzické zdravie. Prieskumu sa zúčastnilo viac ako 48 000 účastníkov z 50 krajín.

Rodina je na prvom mieste

OSOBNÉ TRÉNINGY PRED IZOLÁCIOU

Pandemické opatrenia obmedzili cvičenie ľudí na doma, ale to už neplatí. V roku 2023 sa do posilňovní vracia viac ľudí ako pred pandémiou. Návštevy posilňovní boli v decembri 2022 boli vyššie o 19,3 % v porovnaní s decembrom 2019 a vyššie o 17,5 % v porovnaní s decembrom 2021. Návštevy v januári 2023 zaznamenali medziročný nárast aj ročný nárast počas troch rokov.

ACSM (American College of Sports Medicine) od roku 2007 každoročne zverejňuje „Worldwide Survey of Fitness Trends“ (Celosvetový prieskum trendov v oblasti fitness). V tomto roku sú tromi hlavnými trendmi nositeľná elektronika (vrátane fitness náramkov, inteligentných hodiniek, meračov tepu a pod.), silový tréning s voľnými váhami a tréning s vlastnou váhou.

Karierne benefity

SPOTREBITELIA HĽADAJÚ PERSONALIZÁCIU

Personalizácia produktov a služieb je trendom, ktorý stále získava dôležitosť najmä medzi mladými spotrebiteľmi. Podľa prieskumu spoločnosti McKinsey & Company 49 % mileniálov a 37 % respondentov z generácie Z výrazne uprednostňuje produkty, služby alebo aplikácie, ktoré využívajú osobné údaje na personalizáciu skúseností spotrebiteľov.   

Záujem o personalizované produkty potvrdzuje aj štúdia spoločnosti Vesta, ktorá sa zaoberá komunitnými marketingovými technológiami. O personalizované výživové doplnky má záujem 71 % respondentov z generácie Z a mileniálov.

STRATA ZÁUJMU O PRODUKTY S ČISTÝM ZLOŽENÍM 

V roku 2020 približne 30 % respondentov uviedlo, že by uprednostnili prírodné produkty a produkty s čistým zložením pred účinnými výživovými doplnkami. Údaje spoločnosti McKinsey & Company z roku 2022 odhalili spomalenie tohto trendu. Prírodným výživovým doplnkom a doplnkom s čistým zložením by dalo pred účinnými prednosť 28 % spotrebiteľov.

Táto zmena je pravdepodobne ovplyvnená dvoma faktormi. Po prvé, pandémia COVID-19 pridala na dôveryhodnosti produktom, ktoré môžu preukázať jasné výsledky. Po druhé, ľudia sú príliš vystavení tvrdeniam o prírodných alebo čistých zložkách. V mnohých prípadoch ich vnímajú ako formu greenwashingu.

Karierne benefity

AKO REAGOVAŤ NA TIETO TRENDY, AK PREDÁVATE VÝŽIVOVÉ DOPLNKY POD PRIVÁTNOU ZNAČKOU?

Ako vidíte, sektor zdravia a wellness je na vzostupe. To tiež znamená, že sa sa stáva miestom konkurenčného boja. Preto je veľmi dôležité zamerať sa na presné segmenty spotrebiteľov, ktorí môžu mať o vaše produkty najväčší záujem. 

Marketing by mal byť prispôsobený týmto spotrebiteľom a ich potrebám. Keďže sa dostáva do popredia personalizácia, je potrebné ísť o krok ďalej, aby ste uspeli.

Ako firma predávajúca výživové doplnky pod privátnou značkou musíte premýšľať o tom, ako dokážete personalizovať svoje produkty a nákupný cyklus zákazníka. Príkladom môže byť odporúčanie produktov na základe kvízu, ktorý vychádza z toho, ako spotrebitelia odpovedajú na otázky.

Karierne benefity

Aj pri etiketách musíte postupovať strategicky, pretože prívlastky „čisté zloženie“ alebo „prírodné“ nepriláka každého spotrebiteľa. Z tohto dôvodu je potrebné identifikovať produkty, pri ktorých by uvedené tvrdenia oslovili cieľovú skupinu najúčinnejšie.

Vzhľadom na rastúci počet zákazníkov, ktorí sa starajú o svoju dušu, skúste do svojho portfólia výrobkov zaradiť výživové doplnky s potenciálom zlepšovať duševné zdravie. Príkladom je ashwagandha, adaptogén s predpokladaným rastom trhu o 11,3 %. Viac informácií nájdete v našom článku „Čo potrebujete vedieť o ashwagandhe“.

Prečítajte si aj náš článok „Trendy pre výživové doplnky v roku 2023“, aby ste sa dozvedeli viac o troch hlavných produktových kategóriách.